Zoek de zon op!

In deze zomerperiode kunnen we genieten van het lange licht en het lekkere weer. Buiten zijn heeft veel voordelen. Eén daarvan is de aanmaak van vitamine D in je huid door het zonlicht. Zonlicht is onze belangrijkste bron van vitamine D. Vitamine D houdt je botten sterk en gezond.

De zon op je gezicht en handen is voldoende om vitamine D aan te kunnen maken. Het is belangrijk je huid te beschermen tegen verbranding. Je maakt ook vitamine D aan in de huid als je een anti-zonnebrandmiddel gebruikt.

Wist je dat?

  • Het voldoende is om elke dag een kwartier tot een half uur in de hoogstaande zon te zijn?
  • Als je schaduw korter is dan je lengte je dan vooral vitamine D aanmaakt in de huid? Dat geldt in Nederland van ongeveer maart tot november tussen 11.00 uur en 15.00 uur. In de herfst- en winterperiode lukt dat bijna niet vanwege de stand van de zon.
  • De hoeveelheid vitamine D die je tussen maart en november aanmaakt meestal lang genoeg in het lichaam aanwezig blijft om daarmee de herfst en winter door te komen?
  • Vitamine D ook van nature in onze voeding voorkomt? Met name in eieren, vette vis en vlees.
  • Vitamine D door de fabrikant wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten?
Menu