Zoek de zon op voor gratis vitamine D

De zon helpt je aan een gezonde dosis vitamine D en vergroot daarmee je weerstand. Belangrijk in deze tijd! Ga dus elke dag naar buiten en zoek de zon op. Dagelijks minstens een halfuur buiten met onbedekt gezicht en blote handen tussen 11.00 en 15.00 uur, levert je de meeste vitamine D op. In Nederland kun je zo ongeveer van maart tot november de zon benutten als vitamine D bron. In de herfst en winter lukt dat bijna niet omdat de zon dan te laag staat. Onthoud: ais je schaduw korter is dan je lengte, dan staat de zon hoog genoeg om vitamine D aan te maken in je huid.  Als de schaduw langer is dan jijzelf dan lukt dat minder goed.

In de winter kun je meestal teren op je voorraadje vitamine D in het lichaam. Wel hebben sommige groepen mensen door het hele jaar heen extra vitamine D nodig zoals jonge kinderen en ouderen.

Vitamine D heb je nodig voor een goede werking van je immuunsysteem en is dus belangrijk voor je weerstand. Vitamine D is ook belangrijk voor het sterk houden van je botten en voor een goede spierwerking.

Door het eten van dierlijke producten zoals vlees en vis, bijvoorbeeld zalm en makreel krijg je ook vitamine D binnen. Ook eieren bevatten vitamine D. Verder zit het in margarine, halvarine en in vloeibare bak- en braadproducten.

Maar onze grootste leverancier van vitamine D is de zon.

Dus, blijf iedere dag naar buiten gaan en laat de zon dan lekker op je schijnen.  Goed voor jou, goed voor je gezondheid!

Menu