zitten-ongezond

Nederland is Europees kampioen zitten.

Bron: https://www.minder-zitten.nl
Het Kenniscentrum Sport en het RIVM (rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu) maken cijfers bekend over hoeveel we met z’n allen zitten in Nederland, en wat dat betekent voor onze gezondheid.

Groter risico diabetes type 2

Veel zitten leidt tot een grotere kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en vroegtijdig overlijden. In Europa zitten Nederlanders het meest: 32,1 procent zit meer dan 7,5 uur per dag. Werkende mensen zitten gemiddeld 9,8 uur op een dag.

Nieuwe norm

Het Diabetes Fonds zet zich samen met partners in om de zittijd op de werkvloer te verminderen. De Gezondheidsraad komt (waarschijnlijk) deze zomer met een nieuwe beweegnorm. Het Diabetes Fonds zou graag zien dat deze nieuwe beweegnorm ook normen aangeeft voor gezond zitgedrag.

Te veel zitten is écht slecht voor je gezondheid. Dit blijkt uit verschillende nationale en internationale onderzoeken. Want als je zit, gebruik je je (been) spieren nauwelijks tot niet. Hierdoor worden suikers en vetten minder goed worden opgenomen door je lichaam dan wanneer je beweegt. Dit kan leiden tot serieuze gezondheidsklachten.

Dus: minder zitten en meer bewegen in je dagelijkse leven. Voorbeelden zijn:

  1. Parkeer de auto iets verder en loop het laatste stuk. Of stap een halte eerder uit de bus.
  2. Neem de trap. Dat gaat na een tijdje vanzelf makkelijker.
  3. Leg de afstandsbediening een paar meter verder weg.
  4. Loop een rondje in de pauze op het werk.
  5. Vraag niet aan een collega om je printjes te halen of koffie voor je mee te brengen, maar loop zelf.
  6. Ga elk half uur even staan.
  7. Ga staand vergaderen.
  8. Zet een stappenteller op je smartphone en probeer steeds wat meer stappen te maken.
  9. Loop elke avond een rondje.
  10. Doe klussen in huis en in de tuin zoveel mogelijk zelf.
Menu