B R A V O

Een gezonde leefstijl is niet ingewikkeld of duur. Een gezonde leefstijl bestaat uit vijf hoofdonderdelen en makkelijk te onthouden met het woord B R A V O.

Tijdens mijn begeleiding richt ik mij voornamelijk op voeding en beweging maar ook de andere onderdelen zullen bij het intakegesprek aan de orde komen. Ook je omgeving speelt een rol bij je leefstijl en zal ook een onderwerp van ons gesprek zijn.

B: Bewegen

Probeer bewegen in je dagelijkse ritme in te passen. Stofzuigen en ramen lappen, met een buurman / buurvrouw een wandeling maken en op de fiets de boodschappen doen. Een fiets zonder trapondersteuning heeft de voorkeur. Dan gebeurt immers alles op eigen kracht. Is ondersteuning onmisbaar dan is een elektrische fiets een prima alternatief voor de auto. Tuinieren, biljarten, dansen, alles is goed en veel beter dan stil zitten. Bewegen is goed voor je longen, hart, bloedvaten, je botten, je spieren en voor je humeur.

R: Roken

Niet doen. Probeer te stoppen. Stoppen met roken levert je veel gezondheidswinst op. De eerste positieve effecten zijn al na 1 dag merkbaar en na een maand merk je dat je conditie is verbeterd.

A: Alcohol

Alcohol is niet gezond voor je lijf. Je lever moet er extra werk voor verrichten om de alcohol af te breken. Een glaasje alcohol om iets te vieren is gezellig en fijn. Daar lekker van genieten. Beperk je consumptie tot de feestmomenten.

V: Voeding

Geen suiker en zout toevoegen, geen pakjes en zakjes, gebruik de volkoren varianten dus volkoren brood, zilvervliesrijst, volkoren macaroni/spaghetti, Geen zoete tussendoortjes, neem koek en gebak alleen als er iets te vieren valt. Eet liever (extra) fruit, rauwkost of een plak volkorenbrood. Of een handje ongezouten noten. Bak en braad in vloeibare vetten. Eet voldoende en met aandacht. Geniet van je maaltijden. Eet je niet te vol, vaak merk je pas na een kwartiertje na het eten dat je eigenlijk teveel hebt gegeten. Drink geen suikerhoudende dranken. Drink water, thee en koffie zonder suiker. Mijd frisdrank en vruchtensappen. Alcohol bevat veel calorieën en zet ook vaak aan tot snacken.

O: Ontspanning

Piekeren, slecht slapen, veel in huis zitten, teveel plichten, te weinig mogelijkheden om datgene te doen wat je eigenlijk zou willen doen. Wat geeft jou ontspanning? Kaarten, wandelen, puzzelen, fietsen…?
Menu