Wat blijft hetzelfde?

In enkele weken tijd is ons leven drastisch veranderd, veel gewoontes en gebruiken zijn vervallen en we moeten ons op allerlei gebied aanpassen. Eén ding blijft onveranderd en is onverminderd van belang: Een gezonde leefstijl. Daarmee houd je je weerstand op peil. Als je gezond eet en daarnaast goed slaapt en beweegt, zorg je voor een optimale weerstand.

In het kort de eetadviezen nog even op een rijtje:

  • Eet veel groente en fruit; dagelijks minstens 250 gram groente en 2 porties fruit.
  • Kies volkoren, zoals volkorenbrood, -pasta en zilvervliesrijst.
  • Varieer met vlees, vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten.
  • Neem genoeg halfvolle zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas.
  • Eet dagelijks een handje ongezouten noten.
  • Drink voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie zonder suiker.
  • Gebruik zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten, zoals olie, halvarine en vloeibaar bak- en braadvet.

Probeer dagelijks minstens een halfuur buiten te zijn. Ga in je tuin werken, doe onderhoudsklusjes aan je huis, of ga wandelen of fietsen. In Friesland hebben we ruimte genoeg om veilig op pad te kunnen gaan.

(Bij dit bericht werk van de Franse kunstenaar Martin Jarrie. Expositie Manger avec les yeux  ‘met de ogen eten’ Museum Belvédère)

 

Menu