Ontbijten wel of niet?

Over eten en leefstijl is veel te doen op de social media. Ook over ontbijten. Is ontbijten een must of kunnen we het uitstellen of zelfs overslaan? En als je ontbijt, eet je dan uitgebreid aan tafel of eet je alleen een ontbijtcracker onderweg naar school of werk?

Je dag beginnen met een ontbijt voorkomt dat je halverwege de ochtend trek krijgt. Want dan heb je meer kans op het eten van ongezonde dingen die je dan toevallig tegenkomt, zoals een gevulde koek of een reep chocolade. Daarmee ben je wel gevuld met suiker en ongezonde vetten maar niet gevoed. Jouw lichaam vraagt om vezels, vitaminen, eiwitten, gezonde vetten en koolhydraten. Als je de dag begint met kwark of yoghurt met vers fruit, muesli zonder suiker en wat ongezouten noten, leg je een prima basis voor jouw dag. Daarmee kun je uren actief zijn zonder de behoefte te krijgen aan tussendoortjes. Drink bij het ontbijt ook water, thee of koffie zonder suiker. Er is trouwens niks mis met volkorenboterhammen met gezond beleg, dat is ook een prima start van de dag. Kies wat jij lekker vindt en varieer. Neem er de tijd voor en ga aan tafel zitten.

Direct na het opstaan ontbijten hoeft niet, het kan ook op een later moment. Als je op lege maag actief bent is dat goed voor je vetverbranding. Eet in ieder geval drie maaltijden per dag en zorg voor regelmaat in je eetritme.

Dus, eet een gezond ontbijt op het moment dat het jou uitkomt en sla het niet over.

Menu