Meer kruiden, meer specerijen en minder zout

Te veel zout eten kan je bloeddruk verhogen en geeft o.a. risico op nierziekten en hart- en vaatproblemen. Wil je minder zout eten? Kies dan voor verse producten en gebruik bijvoorbeeld kruiden of specerijen om je eten op smaak te brengen.

In bewerkte producten zoals vleeswaren, pizza’s, kant-en-klaarmaaltijden, soepen en snacks zit veel zout. Ongeveer 80% van het zout dat je eet, krijg je op die manier binnen. Ook krijg je zout binnen door het eten van brood en kaas. Ongeveer 20% van het zout voeg je zelf toe bij eten koken, bijvoorbeeld door sojasaus te gebruiken.

We hebben maar 1-3 gram zout per dag nodig. Gemiddeld krijg je zo’n 9 gram zout binnen. Het advies is om maximaal 6 gram zout per dag te eten.

Tips voor het eten van minder zout:

  • Kook zelf
  • Kies voor verse producten
  • Kies voor smaakmakers als verse kruiden en specerijen
  • Kijk voor het kopen op de verpakking hoeveel zout of natrium er in een product zit

 Koken met kruiden
In de zomer heb je extra veel keuze uit verse kruiden. In nagenoeg alle supermarkten vind je potten met verse kruiden of in kleinere porties in het koelvak. Voorbeelden zijn tijm, munt, basilicum, bieslook, koriander en peterselie. En, zelf in potten kweken kan natuurlijk ook. Dan heb je altijd wat bij de hand om aan je eten toe te voegen. Nog makkelijker zijn de gedroogde kruiden in een potje, daarmee heb je altijd gezonde smaakmakers in huis!

 

 

 

Menu