Kom uit die stoel

Het wordt steeds duidelijker en er is steeds meer wetenschappelijk bewijs. Langdurig zitten en liggen (sedentair gedrag) is slecht voor je gezondheid. Nederlanders van 60 jaar en ouder zitten en liggen overdag best veel, gemiddeld wel 10,3 uur. Dat is meer dan de gemiddelden bij andere leeftijdsgroepen.

Wat gebeurt er in je lichaam bij langdurig zitten?

Veel zitten en liggen leidt tot een snellere afname van de mobiliteit. Mobiliteit is belangrijk voor het behoud van je zelfstandigheid. Ook ontstaat er een hoger risico op hart- en vaatziekten, gaan mensen eerder en sneller geestelijk achteruit en is er een hoger risico op het ontstaan van kanker.

Hoe voorkom je de schadelijke effecten van veel zitten en liggen?

Naast sporten zijn er volop mogelijkheden om je lichaam te trainen zoals (extra) traplopen en vaker uit je stoel opstaan. Belangrijk uitgangspunt is: zit niet langer dan een halfuur achtereen en ga meer staan en lopen. Deze regel geldt niet alleen voor ouderen maar geldt voor alle volwassenen.
Maak je eigen beweegregels voor in huis. Voorbeelden zijn:

  • Bij het tandenpoetsen of haarfohnen op één been staan en om de 10 tellen wisselen van been
  • Bij visite de koffiepot in de keuken laten staan zodat je moet opstaan om weer in te schenken
  • Je e-mail staand lezen
  • Bij het telefoneren door het huis lopen
  • De was staande vouwen

Meer weten? Neem dan contact met mij op.

 

(bron: Alles over sport)

Menu