Ik wens je een mooi nieuwjaar zonder goede voornemens

Ben jij ook zo iemand die het nieuwe jaar met goede voornemens wil beginnen? Wil je meer van dit of dat? Of wil je juist minder van het een en ander? De meeste van onze goede voornemens zijn na een paar weken al aan de kant geschoven. Bespaar jezelf die teleurstelling, stop met goede voornemens.

Wat kun je wel doen?
Ga op een andere manier je dagelijkse manier van doen veranderen. Hoe?
Door stap voor stap jezelf een nieuwe gewoonte aan te leren. Begin met een kleine verandering waarvan je verwacht dat het jou gaat lukken. Het duurt ongeveer drie weken voor je aan de verandering gewend bent. Gaat deze verandering jou goed af? Dan kun je een nieuwe gewoonte gaan aanpakken.

Als je deze werkwijze een jaar gaat volgen, kun je 12 gewoontes veranderen.
En, juist de kleine aanpassingen zijn van grote waarde voor je gezondheid.

Voorbeelden om meer in beweging te komen:

  • Een bushalte eerder uitstappen en de rest lopen
  • De auto verder weg parkeren van je bestemming, de rest lopen
  • Boodschappen zoveel mogelijk fietsend of lopend doen
  • De trap nemen in plaats van de lift

Voorbeelden om gezonder te gaan eten:

  • Ga elke dag 2 stuks fruit eten. Ben je dat helemaal niet gewend, begin dan met 1 stuks fruit
  • Eet volkorenbrood in plaats van tarvo of witbrood
  • Eet bij de lunch altijd wat groente/rauwkost
  • Kies in plaats van vlees vaker voor een ei, noten of bonen

Welke gewoonte ga jij veranderen?

Menu