Gezond leven?!

We weten wel dat het beter is om meer groenten te eten, meer te bewegen, minder te snoepen enzovoorts., maar………

Hoe zet jij je voornemens om in daden en hoe ga jij een verandering volhouden?

Het helpt om met een kleine, concrete aanpassing te beginnen. Voorbeeld: vanaf nu eet ik alleen in het weekend chips, dan sta ik mijzelf 1 schaaltje per dag toe.  Lukt het jou die aanpassing een aantal weken vol te houden? Gefeliciteerd, je hebt een compliment verdiend!  Je bent klaar voor een volgende aanpassing/verbetering. Zo krijg je stap voor stap heel veel positieve invloed op je eigen gezondheid. Je zult merken dat deze kleine aanpassingen een gewoonte gaan worden waar je niet meer over hoeft na te denken.

Hieronder staat 8 tips van Andrea Evers hoogleraar gezondheidspsychologie aan de Universiteit Leiden.

  1. Stel haalbare doelen
    Mensen stellen vaak doelen die ze moeilijk vol kunnen houden. Je kunt beter kleine stapjes zetten, die je inbouwt in de dagelijkse routine, en zo lang volhoudt. Dat levert meer op dan heel kort een crashdieet volgen.
  • Haalbaar: Je eetpatroon in kleine stapjes veranderen.
  • In plaats van: In korte tijd heel veel afvallen met een crashdieet.
  1. Bedenk welk gedrag je wil veranderen
    Geef aan welk gedrag je wil veranderen in plaats van te praten over de uitkomst. Het gedrag is gemakkelijker te beïnvloeden dan het resultaat.
  • Gedrag benoemen: Ik ga niet meer snoepen in de middag.
  • In plaats van: Ik wil 5 kilo afvallen.
  1. Wees concreet
    Formuleer je goede voornemens zo concreet mogelijk. Koppel deze aan een vaste gewoonte of situatie die steeds terugkeert.
  • Concreet: Op dinsdag en donderdag ga ik direct uit mijn werk een vast rondje wandelen.
  • In plaats van: Ik ga meer sporten.
  1. Maak je voornemens flexibel
    Houd er bij je voornemens rekening mee dat gedrag aanpassen niet op alle dagen even gemakkelijk is. Begin met de gemakkelijke dagen.
  • Gemakkelijk beginnen: Ik drink geen alcohol door de week meer. In het weekend drink ik als ik dat wil maximaal 1 glas per dag.
  • In plaats van: Ik raak nooit meer een druppel alcohol aan.
  1. Houd het leuk
    Het effect van gezond leven zie je vaak pas na een langere periode. Dat maakt het lastig om de goede voornemens vol te houden. Neem je daarom dingen voor waarvan je verwacht dat je ze leuk gaat vinden.
  • Doe wat je leuk vindt: Je gaat in de lunchpauze wandelen en fietst naar je werk.
  • In plaats van: Je gaat in je vrije tijd hardlopen terwijl je dit helemaal niet leuk vindt.
  1. Beloon jezelf
    Ons lichaam vindt veel eten en drinken en weinig bewegen van nature prettig. Gezond leven vraagt juist om een inspanning. Dit kost tijd, dus geef jezelf vooral complimenten of beloningen als het goed gaat.
  • Belonen: Doe jezelf een leuk uitje cadeau bij successen, bijvoorbeeld als het gelukt is een maand lang elke dag te wandelen.
  • In plaats van:  Je vindt je inspanningen normaal en gunt jezelf niks extra’s.
  1. Pak de draad weer op na een mindere periode
    Na een wat mindere dag of periode denk je misschien dat het allemaal geen nut heeft. Maar houd vol. Het is normaal dat je af en toe terugvalt in minder gezonde gewoontes. Veranderen van gedrag is een kwestie van vallen en opstaan.
  • Doorgaan:  Probeer de draad zo snel mogelijk op te pakken na een terugval.
  • In plaats van: Veroordeel jezelf niet als het even niet lukt en geef niet te snel op.
  1. Zoek steun
    Je gedrag veranderen gaat veel gemakkelijker met steun van je partner, familie of vrienden. Maar schakel gerust ook hulp in van de huisarts, cardioloog, fysiotherapeut of diëtist. Of zoek een persoonlijke coach, die een plan op maat voor je opstelt.
  • Samen doen: Ga op zoek naar een maatje om samen mee te wandelen of naar de sportschool te gaan.
  • In plaats van: Verwachten dat je alles in je eentje kunt.
Menu