Een beetje minder (vlees) eten is veel beter

De week van 5 t/m 11 maart 2018 is de eerste ‘nationale week zonder vlees’. Minder vlees eten past in een gezond eetpatroon en is goed voor mens, dier en milieu. Vooral rood vlees (rund, varken, geit en schaap) is heel belastend voor het milieu.

Een dag geen vlees eten bespaart ca.1500 liter water dat gemiddeld nodig is voor de productie van één dagelijkse portie vlees.

Bovendien is rood vlees niet goed voor je gezondheid. Als je deze vleessoorten eet, loop je meer risico op ziekten zoals (darm)kanker, diabetes type 2 en een beroerte. Het advies is om niet meer dan 300 gram vlees per week te eten. Dat is inclusief vleeswaren.

Ben je zeer gehecht aan een stukje vlees? Weet dan dat er vleesvervangers te koop zijn zoals vegetarische hamburgers, schnitzels of kip. Peulvruchten zijn een prima alternatief voor vlees. Ze zijn goedkoop, voedzaam en er is veel keus. Bijvoorbeeld witte bonen, zwarte bonen, erwten, linzen, kapucijners en bruine bonen. Een ei is ook een goede vervanger voor vlees en ook ongezouten noten leveren je de voedingstoffen op die je nodig bent. Ook kun je er voor kiezen om 1x per week vis te eten. Als je bij brood, pasta en rijst altijd de volkoren variant neemt, maak je een prima keus. Zowel voor je gezondheid, als voor het milieu!

Op de site van de ‘nationale week zonder vlees’ kun je het digitale ‘Week Zonder Vlees-magazine’ downloaden met recepten en ook informatie over groente.
Want voor groente geldt, in tegenstelling tot vlees en veel andere voedingsmiddelen, ‘hoe meer, hoe beter’.

Menu